In domeniul instalatiilor de ventilare industriala s-a intamplat nu odata sa apara probleme neplacute de functionare datorita unei neetanseizarii corecte a instalatiei de ventilare mecanice datorate unei gresite executii.De aceea dirigintele de santier are printre altele datoria de a verifica atent functionarea corecta a sistemului de ventilatie mecanic. Una din problemele importante este etanseitatea corecta a instalatiei de ventilare mecanica prin refulare .
In primul rand este o cerinta de calitate ,chiar daca nu are un caracter obligatoriu ci numai recomandabil Sistemul de canale de aer ,inclusiv aparatele, introduce in sistem precum si modulele de montare in camere de aer ale bateriilor si filtrelor vor fi supuse verificarilor de etanseitate.Pentru punerea in evidenta a neetanseitatilor rosturilor dintre ramele aparatelor si peretii camerelor de aer se va deplasa o sursa de lumina de-a lungul rosturilor,intr-unul din compartimente si se vor face observatii cu rabdare si atentie din interiorul compartimentului care comunica cu fata opusa a aparatului tinand acest compartiment in intuneric Se va acorda o atentie deosebita locurilor in care tevile de alimentare a aparatelor strabat peretii compartimentelor de aer..Acest procedeu se va folosi si pentru verificarea etanseitatii pe perimetrul usilor de acces si de comunicatie intre compartimentele centralelor de ventilare. Pentru a fi siguri etanseitatea sistemelor de canale se va verifica si cu una din urmatoarele metode :
1.Proba de fum : se va urmari etanseitatea la imbinarile transversale si longitudinale ale canalelor precum si la canalele care fac legaturi intre canalele principale si parate.
2.Proba cu solutie de apa si sapun : se va urmari etanseitatea la imbinari transversale si longitudinale ale canalelor precum si la racordurile dintre canale si parate.
3.Metoda compararii debitului de aer : se va compara suma debitelor masurate in toate ramificatiile sau in toate gurile de ventilatie cu debitul din canalul principal inainte de prima ramificatie.Debitele din canalele ramificatiilor si din canalul principal ,masurate cu acelasi tip de aparat vor puea fi diferite in limita a cel mult 10%; debitele din gurile de ventilare si debitul din canalul principal masurate cu tipuri diferite de aparate vor putea avea o diferenta de cel mult 15%. Izolatia termica nu va fi considerata drept mijloc de etansare deoarece in timp izolatia se poate tasa .
In cazul particular in care canalele de ventilare prin care se transporta aer incarcat cu praf,vapori sau gaze in medii corozive,combustibile sau inflamabile vor fi executate cu luarea masurilor speciale de etansare a imbinarilor.
Masuri speciale pentru etansarea imbinarilor vor fi :
-garnituri de cauciuc moale
-lipirea cu cositor a falturilor longitudinale
-etanseitatea rosturilor dintre flanse si peretii canalelor pe care acestea sunt montate
Se iau toate masurile necesare pentru limitarea pierderilor de aer prin neetanseitatile la imbinarile longitudinale si la imbinarile cap la cap ale elementelor de tubulatura ,la imbinarile dintre tubulatura si parate ,la capacele de vizitare,la punctele de masurare. Capacele de vizitare vor asigura o etanseitate practic perfecta ,sa fie robuste pentru a nu se deforma dupa demontarea si remontarea lor si sa fie rezistente la actiuni de coroziune.
Se vor controla rosturile perimetrale ale filtrelor de aer mai ales la filtrele mecanice. La filtrele cu celule se vor asigura si verifica etanseitatea rosturilor dintre celule si stelaje pe perimetrul fiecarei celule.In cazul in care instalatia primeste un debit prea mic de aer fata de cel din proiect se controleaza etanseitatea intregului sistem. Controlul intregului sistem presupune constatarea unor goluri vizibile la imbinarile canalelor ,capace lipsa la gurile de vizitare si curatire ,controlul dopurilor lipsa la punctele de masura ,imbinari defectoase sau chiar deteriorari la racorduri elastice . Ultima verificare presupune constatarea existentei tuturor tronsoanelor de canale conform proiectului de ventilatii mai ales cele care trec prin spatii inchise anume prevazute prin proiectul de constructii ( structura ) .Intreruperile canalelor pot fi puse in evidenta prin compararea sumei debitelor de aer masurate la gurile de ventilare cu debitul total masurat la ventilator , intr-un canal sau intr-o ramificatie.Orice sistem cu tronsoane de canale nemontate intre ventilator si gurile de ventilare poate prezenta scurtcircuitari care sa reduca rezistenta sistemului si prin aceasta sa produca majorarea debitului de aer furnizat de ventilator . Se va face comparatie intre debitul masurat al ventilatorului si suma debitelor masurate la gurile de ventilare ,inainte de a se proceda la reducerea turatiei ventilatorului.In cazul in care aerul vehiculat in interiorul canalelor orizontale contine vapori care pot condensa partea inferioara a imbinarii prin falturi se va etansa la exterior prin lipire cu aliaj de cositor ,dupa cum urmeaza:
-la canalele cu sectiune circulara se va etansa arcul de cerc de 90°.
-la canalele rectangulare se va etansa faltul pe toata lungimea canalului plus 20 mm pe fiecare din laturile verticale adiacente.
Daca instalatia primeste prea mult aer in ipoteza ca rezistenta sistemului si modul de alegere a ventilatorului au fost verificate se vor controla printre altele neetanseitatile prin rosturile perimetrale ale filtrelor de aer ( mai ales la filtrele mecanice ) ,golurile libere lasate in urma nemontarii unor celule filtrante . Racordarea filtrului la instalatie va fi facuta in conditiile unei etanseizari riguroase.Se completeaza cu celule filtrante sau se inlocuiesc filtrele defecte restabilindu-se etanseitatea.La usile sau capacele de vizitare ale separatoarelor de praf se va verifica,inainte de montaj si etanseitatea acestora..
Obligatoriu se va verifica etanseitatea montarii ramelor cu jaluzele si clapetelor de reglare.Se va reface etansarea dispozitivelor de inchidere si reglare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu